Czy wiesz, jak poruszać się samochodem zimą?

Czy wiesz, jak poruszać się samochodem zimą?

Poza tym, że zima jest piękna, to dla niektórych zima, kojarzy się z  koszmarem, związanym z warunkami na drogach. Szczególnie ,,strach w oczach” mają początkujący kierowcy. Warunki zmieniają się z dobrych na fatalne, a na drogach czają się śnieżne i lodowe pułapki, a w ekstremalnych warunkach pogodowych nawet proste manewry stają się wyzwaniem.
Jak w takiej sytuacji poruszać się samochodem, żeby dotrzeć do celu?
Oto kilka rad, znalezionych na stronach internetowych, które pomogą Ci przeżyć ten trudny czas:

1) Zdejmij nogę z gazu.

Bezpieczna jazda zimą polega przede wszystkim na dostosowaniu prędkości do warunków panujących na drodze. Śliska nawierzchnia wydłuża czas hamowania pojazdu. Według ekspertów droga hamowania na lodzie jest nawet 10-krotnie dłuższa niż na suchej nawierzchni, należy zatem bezwzględnie zdjąć nogę z gazu. Pomimo że nowoczesne samochody dostępne w wypożyczalniach są naszpikowane systemami wspomagającymi jazdę, przy nadmiernej prędkości kierowca po prostu nie ma szans na ominięcie przeszkody czy pieszego na drodze.

2) Zadbaj o widoczność.

Na początek zadbaj o to, co absolutnie najważniejsze, czyli o zapewnienie sobie jak najlepszej widoczności. Chodzi tu nie tylko o staranne oczyszczenie wszystkich szyb i sprawdzenie stanu wycieraczek oraz spryskiwaczy. Musisz również usunąć śnieg zalegający na masce, dachu oraz światłach i reflektorach. Kup odmrażacz do zamków, szczególnie jeśli Twój samochód stacjonuje w garażu „pod chmurką”. Pamiętaj także, że jazda samochodem z zaspami na dachu jest niebezpieczna – przy hamowaniu śnieg może spaść na przednią szybę lub przed inny pojazd, natomiast w trakcie jazdy oślepić kierowcę jadącego za tobą.

3) Zachowaj większą odległość na drodze.

Hamowanie zimą to często loteria. Nigdy nie wiesz, kiedy zostaniesz do niego zmuszony. Dlatego pamiętaj o tym, by odstęp od poprzedzającego Cię samochodu był większy niż zazwyczaj. Bądź niczym wytrawny szachista. Przewiduj rozwój sytuacji na drodze na kilka ruchów do przodu. W ten sposób znacząco zwiększysz swój margines bezpieczeństwa i unikniesz przykrej kolizji.

4) Rób wszystko płynnie i z głową.

Zimą nie można jeździć tak, jak robi się to latem, kiedy drogi są suche, a pogoda wręcz idealna. Każda czynność powinna być wykonywana z dużo większym wyprzedzeniem i – co najważniejsze – maksymalnie płynnie i delikatnie. Gwałtowne ruchy kierownicą, ostre wciśnięcia pedałów gazu i hamulca oraz chaotyczne, nieprzemyślane zmiany biegów to prosty przepis na zafundowanie sobie niepotrzebnych problemów. Zamiast w ostatniej chwili naciskać hamulec do oporu, zacznij to robić wcześniej metodą pulsacyjną. Dobrze sprawdza się również tzw. hamowanie silnikiem.

5) Uważaj na mostach.

Wjeżdżając na most lub wiadukt, weź pod uwagę, że znacznie wzrasta tu ryzyko wystąpienia śliskiej nawierzchni. To naturalne zjawisko, na które warto być zawczasu przygotowanym.

6) Nie pozwól, by coś Cię krępowało.

Zanim ruszysz w drogę, sprawdź, czy zimowe ubrania nie krępują Twoich ruchów. Koniecznie otrzep obuwie ze śniegu, żeby móc swobodnie operować pedałami gazu, hamulca i sprzęgła. Zdejmij też czapkę, żeby zachować dobrą widoczność do tyłu przez lusterko wsteczne.

7) Sprawdź, czy masz ze sobą łańcuchy.

Jeśli wybierasz się w rejony podgórskie, upewnij się, czy masz łańcuchy na koła. Ten element wyposażenia zajmuje naprawdę niewiele miejsca w bagażniku, a w krytycznych sytuacjach uratuje Cię przed niepotrzebnym stresem.

8) Zmień opony na naprawdę zimowe.

Nie oszczędzaj na tym kluczowym elemencie każdego samochodu. Nie szukaj okazji w postaci opon wulkanizowanych lub ogumienia pochodzącego z krajów, w których ceny są co prawda niskie, ale adekwatne do oferowanej jakości. Dobre opony zimowe zapewniają znacznie lepszą przyczepność na śniegu, błocie pośniegowym i na lodzie. Ważne jest jednak to, aby zwrócić uwagę na zachowanie jak najlepszej kondycji bieżnika. Im lepszy jest jego stan, tym lepsza przyczepność w trudnych warunkach. Ogumienie zimowe charakteryzuje się agresywnym wzorem bieżnika, na którym są głębokie rowki oraz liczne lamele odpowiedzialne za właściwe odprowadzanie wody, śniegu oraz błota pośniegowego.

9) Gdy utkniesz w zaspie.

Jeśli przytrafi się nam zaparkować w zaspie, nie panikujmy. Spróbujmy spokojnie wyjechać, ruszając na przemian do przodu i do tyłu, co pomoże rozgarnąć śnieg spod kół i nie zerwać przyczepności. Wiele osób popełnia błąd i wciska maksymalnie pedał gazu. To powoduje, że koła kręcą się w miejscu, a samochód jeszcze bardziej zakopuje się w śniegu. Często taka próba kończy się także uszkodzeniem sprzęgła.

10) Sprawdź wycieraczki.

Kłopoty sprawić mogą wycieraczki. Śnieg rozpuszcza się padając na nagrzana szybę, a następnie woda zamarza na piórach. W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest zatrzymanie się i oczyszczenie wycieraczek.

11) Jak ruszyć na śliskiej nawierzchni?

Gdy chcemy wprowadzić samochód w ruch na śliskiej jezdni, musimy zadbać o to, aby siła, jaka wymagana jest do toczenia się kół nie była większa od siły powodującej utratę przyczepności. Co to oznacza w praktyce? Ruszając na śliskiej powierzchni, nie możemy zbyt gwałtownie dodawać gazu i szybko puszczać sprzęgła, bo może to prowadzić, po pierwsze do “wyślizgania” drogi jeszcze bardziej, a po drugie do obracania się kół w miejscu.  Po włączeniu pierwszego biegu, należy bardzo powoli puszczać sprzęgło, nie używając pedału gazu. Taka jazda na “półsprzęgle” pomoże nam ruszyć z miejsca. Dopiero wtedy możemy delikatnie dodać gazu. Jeśli ruszamy pod górkę, jazda na “półsprzęgle” może jednak nie poskutkować. Wtedy puszczamy delikatnie sprzęgło i równie delikatnie wciskamy pedał gazu.

12) Jak hamować, gdy jest ślisko?

Nowe samochody wyposażone są w czujnik ABS, który ułatwia hamowanie na oblodzonej jezdni. Gdy wciśniemy hamulec, poczujemy na pedale delikatne wibracje. System ABS sprawia, że koła nie są blokowane, dzięki czemu kierowca może sterować autem. Jeśli samochód nie ma systemu ABS, hamować należy pulsacyjnie. Zbliżając się do sygnalizacji lub widząc przeszkodę, warto również zredukować bieg, aby hamować silnikiem.

13) Jak skręcać na śliskiej jezdni?

Zbliżając się do zakrętu musimy przede wszystkim zwolnić. Pomoże w tym np. redukcja biegu - samochód wtedy sam wytraci prędkość. Ważne, aby nie hamować podczas skręcania, ponieważ może wiązać się to z zerwaniem przyczepności.  Pokonując zakręt warto pamiętać o zasadzie ZWZ (zewnętrzna, wewnętrzna, zewnętrzna). Jeśli zbliżamy się do zakrętu, zajmujemy miejsce po zewnętrznej stronie pasa ruchu. Będąc w jego środku, dojeżdżamy natomiast do wewnętrznej części pasa, a zjeżdżając z niego ponownie zbliżamy się do zewnętrznej krawędzi. Cały manewr wykonujemy jak najbardziej płynnie i delikatnie.

Zapisz siędo naszego newslettera!

Do góry